Steven Soderbergh

Steven Andrew Soderbergh

7,0
4 043 oceny pracy reżysera
powrót do forum osoby Steven Soderbergh

Jeden z ciekawszych amerykańskich reżyserów, ale pod warunkiem, że ogląda się na co dzień kino amerykańskie. Jeżeli siedzi się na co dzień w kinie eurpejskim i azjatyckim, pan Soderbergh wydaje się trochę nijaki. Lubi stosować różne ciekawe efekty, ale noszą one bardziej charakter popisu na zasadzie 'to też umiem!!', natomiast niewiele z tego wynika. Np. co z tego, że stosuje ciekawy montaż, skoro z tego nie wynikają żadne ciekawe sposoby narracji, co z tego, że ciekawie wykorzystuje ruch kamery, skoro za tym nie idzie np. inny sposób organizacji przestrzeni, co z tego, że bawi się oświetleniem i filtrami przy robieniu zdjęć, skoro jest to tylko zabawa.. Mam mu po prostu trochę za złe to trącące taniochą efekciarstwo.
Po tych moich narzekaniach chciałem wszelako stwierdzić, że jest to jeden z najciekawszych współczesnych amerykańskich reżyserów i na pewno warto do jego filmów sięgać. Sam do niektórych wracam..

użytkownik usunięty
Bedrich

Nie koniecznie. Większość jego filmów przybiera w gruncie rzeczy charakter portretu psychologicznego, wywiadu, swoistej analizy behawioralnej- czasem pod postacią błyskotliwego żartu; zamkniętą pozornie w ramach jakiegoś gatunku. Częste jest odwoływanie się do warstw pamięci, świadomości, fragmentów wrażeń i wspomnień. Pojawiają się elementy stylu paradokumentalnego. Wspomniane cechy stylu montażu, rózne sposoby operowania kamerą - włącznie z charakterystyczną dyskretnie niestabilną z ręki- czy bardzo charakterystyczne dla Soderbergha kontrapunkty dźwięk/dialog - obraz... Mam wrażenie, że te środki są całkowicie podporządkowane wspomnianej formule, nawet jeśli nie uwidacznia się ona w pełni.

moim skromnym zdaniem, jest "nierówny".

Bedrich

"Myślę, że dla reżysera wychowanego na filmie (rejestrowanego na taśmie filmowej), video jest swego rodzaju "techniką dla idiotów". Nie stawia żadnych absolutnie trudności. Oświetlenie jest zawsze wystarczające, ruch nienaturalnie lekkiej kamery zbyt łatwy, a taśma, którą można zmazać w każdej chwili, jest nieograniczona. Wszystko to powoduje, że w czasie pracy nie ma napięcia, nie ma atmosfery ostateczności i ryzyka. A to właśnie charakteryzuje pracę nad dobrym filmem i to musi towarzyszyć również zdjęciom próbnym.
-
Andrzej Wajda, "Powtórka z całości"
https://www.youtube.com/watch?v=xxYGv4dTny8

Pobierz aplikację Filmwebu!

Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.
phones